Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego rozpoczyna realizację doradztwa specjalistycznego z zakresu ekonomii społecznej. W roku 2020 dostępne będą następujące obszary tematyczne:
- Zlecanie realizacji zadań publicznych podmiotom ekonomii społecznej.
- Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych.
- Współdziałanie administracji publicznej i sektora ekonomii społecznej na terenie gminy.
- Diagnozowanie i programowanie usług społecznych w Centrum Usług Społecznych. Podmioty ekonomii społecznej jako partner CUS w świadczeniu usług.
- Nowe możliwości w zakresie koordynacji integracji usług społecznych przez gminy – aspekty prawne i organizacyjne.
Doradztwo realizowane jest w ramach projektu „Współpraca się opłaca – koordynacja sektora ekonomii społecznej w województwie śląskim”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
SZCZEGÓŁOWE ZAKRESY TEMATYCZNE
Temat 1: Zlecanie realizacji zadań publicznych podmiotom ekonomii społecznej.
- Kompendium wiedzy na temat uregulowań prawnych z zakresu zlecania zadań publicznych, w tym zasady finansowania zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Obowiązki organów jednostki samorządu terytorialnego przy zlecaniu zadań publicznych, w tym program współpracy z organizacjami pozarządowymi – zakres, cele i realizacja.
- Zadania publiczne – zakres, podmioty uprawnione do realizacji, rozliczenie i kontrola.
- Tryb przyznawania dotacji organizacjom pozarządowym, w tym: otwarte konkursy ofert, konkursy ogłaszane na podstawie oferty złożonej z inicjatywy własnej organizacji pozarządowej, procedura „małych grantów”, regranting, zlecanie realizacji zadań w sytuacji nadzwyczajnej.
- Obowiązujące wzory ofert, umów i sprawozdań.
- Ocena stanu współpracy samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi w zakresie zlecania zadań publicznych, prezentacja dobrych praktyk.
DORADCA PROWADZĄCY:
Tomasz Pawłowski, mail: blog@trzeci.org, tel. 691 275 411
Temat 2: Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych
- Aspekty społeczne w Prawie zamówień publicznych jako instrument realizacji społecznych obowiązków państwa.
- Klauzule społeczne krok po kroku, czyli jakie są możliwe rodzaje/warianty klauzul społecznych, jak w praktyce stosować klauzule społeczne (analiza aktów prawnych, tworzenie dokumentów przetargowych – stosowne zapisy, wybór najkorzystniejszej oferty, konkurencyjność, realizacja zamówienia).
- Kontrola wykonawcy w zakresie przestrzegania warunków społecznych wskazanych w zamówieniu na etapie wyboru i realizacji zamówienia.
- Kontrola zamawiającego w kontekście zastosowania zamówień publicznych z klauzulą społeczną – zalecenia pokontrolne np. RIO, UZP.
- Wykorzystanie podmiotów ekonomii społecznej w zamówieniach publicznych z zastosowaniem aspektów społecznych, w tym zamówień „in house” (warunki udzielania zamówień, obowiązki zamawiającego, mechanizm kontrolny stosowany do zamówień „in-house”).
- Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych nie wymagających stosowania ustawy PZP.
- Przykłady dobrych praktyk w zakresie stosowania aspektów społecznych w zamówieniach publicznych przez polskie instytucje zamawiające. Dlaczego warto stosować klauzule społeczne w zamówieniach publicznych?
DORADCA PROWADZĄCY:
Barbara Kunysz-Syrytczyk, mail: bsyrytczyk@op.pl, tel. 602 793 679
Temat 3: Współdziałanie administracji publicznej i sektora ekonomii społecznej na terenie gminy.
- Podstawowe pojęcia związane z ekonomią społeczną – definicja ekonomii społecznej. Charakterystyka podmiotów działających w trzecim sektorze z podziałem na podmioty reintegracyjne, prowadzące działalność statutową odpłatną i nieodpłatną, przedsiębiorstwa społeczne (zakres i obszary działania).
- Ujęcie ekonomii społecznej w dokumentach strategicznych gminy fundamentem pod współpracę samorządu z sektorem ekonomii społecznej. Program rozwoju usług społecznych i rozwoju społecznego.
- Ekonomia społeczna jako narzędzie rozwoju lokalnego i rozwiązywania problemów związanych z bezrobociem, wykluczeniem społecznym czy świadczeniem usług społecznych ważnych dla lokalnej społeczności.
- Rozwój usług społecznych jako szansa na tworzenie miejsc pracy dla mieszkańców społeczności lokalnej z wykorzystaniem instrumentów ekonomii społecznej.
- „Współpraca się opłaca”- przegląd podmiotów ekonomii społecznej działających na terenie gminy, w której odbywa się doradztwo, omówienie możliwości podjęcia współpracy, zakres współpracy. Rola Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej w budowaniu kontaktów między gminą a podmiotami ekonomii społecznej.
- Główne zasady tworzenia efektywnego partnerstwa międzysektorowego (misja/cel, struktura partnerstwa, lider partnerstwa, plan działania, finansowanie partnerstwa, współdziałanie w ramach partnerstwa, monitoring działań partnerskich). Najczęściej popełniane błędy przy tworzeniu partnerstw i współpracy.
- Przegląd doświadczeń samorządów współpracujących z podmiotami ekonomii społecznej w rozwoju lokalnym, w tym zlecaniu usług społecznych.
DORADCA PROWADZĄCY:
Damian Hamerla, mail: damian@eduok.pl, tel. 603 369 099
Temat 4: Diagnozowanie i programowanie usług społecznych w Centrum Usług Społecznych. Podmioty ekonomii społecznej jako partner CUS w świadczeniu usług.
- Definiowanie usług społecznych.
- Deinstytucjonalizacja usług społecznych w oparciu o podmioty ekonomii społecznej.
- Diagnozowanie potrzeb i potencjału społeczności lokalnej w zakresie usług społecznych i działań wspierających z uwzględnieniem sposobu i narzędzi diagnozowania.
- Opracowywanie programu usług społecznych z wykorzystaniem diagnozy potrzeb i potencjału społeczności lokalnej (m.in. określanie usług społecznych i ich odbiorców, kwalifikowanie do korzystania z usług).
- Inicjowanie partnerstwa lokalnego wspierającego tworzenie lokalnego systemu usług społecznych.
- Rozwój i koordynacja lokalnego systemu usług społecznych. Współpraca CUS z lokalnymi wykonawcami usług społecznych (m.in. jednostkami organizacyjnymi gminy, organizacjami pozarządowymi, podmiotami ekonomii społecznej).
- Opracowywanie standardów jakości usług społecznych.
- Podejmowanie działań w celu aktywizacji społeczności lokalnej, w szczególności organizowanie działań wspierających. Przygotowanie planu organizowania społeczności lokalnej (m.in. sposoby aktywizacji społeczności lokalnej, wykorzystanie zaangażowania wolontariatu, samopomocy mieszkańców oraz wsparcia sąsiedzkiego).
- Pozyskiwanie i zarządzanie informacjami przydatnymi dla potencjalnych klientów CUS.
- Strukturyzacja indywidualnych planów usług społecznych (m.in. przygotowanie planu, dobór usług społecznych do beneficjenta, sposób realizacji).
DORADCA PROWADZĄCY:
Damian Hamerla, mail: damian@eduok.pl, tel. 603 369 099
Temat 5: Nowe możliwości w zakresie koordynacji integracji usług społecznych przez gminy – aspekty prawne i organizacyjne.
- Usługi społeczne w świetle ustawy o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych.
- Różne warianty tworzenia CUS, procedury tworzenia CUS/przekształcenia OPS w CUS.
- Zadania oraz zasady działania CUS.
- Sposoby realizacji usług społecznych określonych w programie usług społecznych, w tym ścieżki zlecania realizacji zadań podmiotom ekonomii społecznej w trybach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w trybie PZP (z uwzględnieniem aspektów społecznych i klauzul społecznych).
- Określanie zasad odpłatności za usługi społeczne.
- Organizacja centrum usług społecznych: struktura organizacyjna, zakres obowiązków oraz wymagania kwalifikacyjne dla kadry (m.in. organizator społeczności lokalnej, organizator usług społecznych, koordynator planów usług społecznych, organizator pomocy społecznej), sprawozdawczość.
- Współpraca CUS z lokalnymi wykonawcami usług społecznych (m.in. jednostkami organizacyjnymi gminy, organizacjami pozarządowymi, podmiotami ekonomii społecznej). Rodzaj zlecanych usług i ich zakres.
- Dylematy prawne i organizacyjne związane z utworzeniem i prowadzeniem CUS.
DORADCA PROWADZĄCY:
Robert Kłosowski, mail: robklosowski@gmail.com, tel.793 757 257
UCZESTNICY DORADZTWA
Adresatami doradztwa specjalistycznego są pracownicy jednostek, których siedziba znajduje się w województwie śląskim, w szczególności:
- jednostek samorządu terytorialnego, w tym urzędów miast, gmin, starostw powiatowych, jednostek szczebla wojewódzkiego i ich jednostek organizacyjnych;
- ośrodków pomocy społecznej, powiatowych centrów pomocy rodzinie i innych instytucji pomocy i integracji społecznej realizujących działania w zakresie aktywnej integracji;
- publicznych służb zatrudnienia.
FORMY ŚWIADCZENIA DORADZTWA
Doradztwo świadczone będzie w formie mobilnej. Oznacza to, że doradca spotka się z uczestnikiem we wspólnie uzgodnionym miejscu.
UWAGA! Nowość – doradztwo zdalne
Z uwagi na rozprzestrzenianie się w Polsce choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV-2 możliwe jest korzystanie z doradztwa z wykorzystaniem telefonu, maila lub innej formy zdalnej.
MIEJSCE REALIZACJI DORADZTWA
Doradztwo indywidualne lub grupowe (2-15 osób) będzie realizowane w formie mobilnej na terenie województwa śląskiego co oznacza, że doradztwo może być świadczone np. w miejscu pracy uczestnika. Osoba zgłaszająca zapotrzebowanie na doradztwo powinna zadbać o dogodne i komfortowe dla obu stron miejsce do przeprowadzenia doradztwa.
ZGŁOSZENIA NA DORADZTWO
Osoby zainteresowane doradztwem zgłaszają swój udział poprzez podpisanie oświadczenia i wypełnienie, podpisanie formularza zgłoszeniowego (poniżej znajduje się link do formularza, po jego kliknięciu w pierwszej kolejności uruchamia się oświadczenie, które należy wydrukować, a dopiero potem przejść do formularza) oraz poprzez bezpośredni kontakt telefoniczny lub mailowy z doradcą. (UWAGA! ROPS nie pośredniczy w kontakcie z doradcą. Każdy potencjalny uczestnik sam nawiązuje kontakt z doradcą).
DOKUMENTY
Uczestnik doradztwa zobowiązany jest do dostarczenia doradcy wypełnionych i podpisanych dokumentów, tj. oświadczenia i formularza zgłoszeniowego. Dodatkowo formularz zgłoszeniowy powinien zostać podpisany przez bezpośredniego przełożonego uczestnika doradztwa.
W przypadku zgłoszenia na doradztwo zdalne uczestnik zobowiązany jest do wypełnienia oświadczenia i formularza zgłoszeniowego oraz wydrukowania, podpisania i przesłania skanu dokumentów na adres e-mailowy doradcy. W przypadku braku takiej możliwości dokumenty można pobrać tutaj, a następnie uzupełnić ręcznie (w sposób czytelny) lub komputerowo, wraz z wpisaniem imienia i nazwiska w miejscach przeznaczonych na podpis oraz przesłać na adres e-mailowy doradcy. Po ustaniu zaistniałej siły wyższej oryginały dokumentów, wraz z niezbędnymi podpisami (tj. z podpisem uczestnika oraz bezpośredniego przełożonego), należy dostarczyć do siedziby Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Województwa Śląskiego, ul. Modelarska 10, 40-142 Katowice.
Po zakończeniu doradztwa zdalnego, uczestnik proszony będzie o przesłanie doradcy w formie mailowej oświadczenia potwierdzającego skorzystanie z usługi. Treść oświadczenia zostanie przekazana przez doradcę.
POTWIERDZENIE UDZIAŁU W DORADZTWIE
Każdy uczestnik otrzyma od doradcy prowadzącego zaświadczenie potwierdzające udział w wybranym doradztwie specjalistycznym.
OKRES REALIZACJI
Od kwietnia do połowy listopada 2020 r. lub do wyczerpania zakontraktowanych godzin doradczych.
REALIZOWANE DORADZTWO JEST BEZPŁATNE
Serdecznie zachęcamy wszystkich zainteresowanych do korzystania z przygotowanej oferty doradztwa specjalistycznego.
W sprawach doradztwa można kontaktować się z pracownikiem ROPS pod nr telefonu 32 730 68 87 lub etkacz@rops-katowice.pl
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
http://rekrutacja.rops-katowice.pl/form_2020_es/first_form.php