Zarząd Województwa Śląskiego uchwałą nr 2794/85/VI/2019 z dnia 4 grudnia 2019 r. rozstrzygnął Konkurs dla przedsiębiorstw społecznych w województwie śląskim „Asy śląskiej ekonomii społecznej 2019”.
Celem Konkursu było wyróżnienie przedsiębiorstw społecznych prowadzących działalność na terenie województwa śląskiego, które najpełniej realizują i popularyzują ideę ekonomii społecznej. Jego ideą było również upowszechnienie ekonomii społecznej w regionie oraz umocnienie pozycji przedsiębiorstw społecznych jako dostarczycieli produktów i usług użyteczności publicznej oraz konkurencyjnych i profesjonalnych podmiotów na rynku.
Zgłoszone do Konkursu przedsiębiorstwa społeczne oceniła na podstawie złożonych dokumentów Komisja Konkursowa. Uwzględniając m.in. kryteria społeczne, ekonomiczne, prozatrudnieniowe, świadczoną ofertę produktów i usług, Członkowie Komisji dokonali analizy merytorycznej zgłoszeń i zarekomendowali Zarządowi Województwa Śląskiego nagrodzenie poniższych laureatów:
I miejsce – Spółdzielnia Socjalna Honolulu (Katowice) – 75 pkt.
II miejsce – Fundacja Leżę i Pracuję (Katowice) – 68,7 pkt.
III miejsce – Spółdzielnia Socjalna „Jasne, że Dom i Wnętrze” (Częstochowa) – 63 pkt.
I miejsce – Spółdzielnia Socjalna Honolulu (Katowice)
Spółdzielnia prowadzi w Katowicach Klubokawiarnię Drzwi Zwane Koniem – miejsce, w którym gastronomia łączy się z działaniami społecznymi i kulturalnymi. Zatrudniania osoby z niepełnosprawnościami (głównie intelektualną) oraz inne osoby zagrożone wykluczeniem społecznym. Realizowała we współpracy ze Stowarzyszeniem Wiosna projekt „Gastrosprawni”, w ramach którego przygotowano do podjęcia pracy 6 osób z niepełnosprawnościami, z których połowa znalazła później zatrudnienie. Spółdzielnia wspiera personel w realizacji obowiązków zawodowych m.in. zapewniając mu kontakt z trenerem pracy, psychologiem i umożliwiając branie udziału w różnych szkoleniach.
W obszarze kultury spółdzielnia wspiera różne środowiska artystyczne, twórców i animatorów kultury, grupy hobbistyczne i pasjonackie (np. poprzez udostępnianie przestrzeni, sprzętu co-workingowego i audiowizualnego). Współorganizuje sceny muzyczne, seanse filmowe i kluby festiwalowe (np. Ars Independent Festival, A<festival). W latach 2017-2019 w Klubokawiarni odbyło się ponad 670 wydarzeń.
W jej ofercie gastronomicznej Spółdzielnia oferuje dania mięsne, wegetariańskie i wegańskie. Menu jest zmieniane co kilka miesięcy oraz uzupełniane ofertą sezonową. Poza dużą aktywnością w social mediach, włącza się w tzw. marketing wydarzeń poprzez współorganizację wydarzeń społecznych i kulturalnych.
Dodatkowo organizuje staże, wizyty studyjne, warsztaty, a także świadczy usługi cateringowe, wynajem powierzchni co-workingowej i sprzętu audiowizualnego. Kondycja ekonomiczna Spółdzielni jest stabilna. W obszarze aktywizacji i integracji społecznej oraz kulturowej współpracuje z kilkudziesięcioma organizacjami pozarządowymi i instytucjami publicznymi, w tym z lokalnym samorządem, przedstawicielami sektora ekonomii społecznej.
Klubokawiarnię Drzwi Zwane Koniem odwiedza każdego miesiąca ok. 7 000 – 10 000 gości.
II miejsce – Fundacja Leżę i Pracuję (Katowice)
Fundacja prowadzi pierwszą agencję marketingową dającą pracę osobom sparaliżowanym. Ich działalność to kampania społeczna na rzecz zatrudniania osób sparaliżowanych, a także promowania innowacyjnego łączenia pracodawców z osobami niepełnosprawnymi. Prowadzi działania na rzecz aktywizacji społecznej, zawodowej, edukacyjnej osób niepełnosprawnych i poprawy jakości ich życia (np. zorganizowała pierwszy Wheelkathon – maraton innowacji, którego celem jest szukanie rozwiązań ułatwiających pracę osobom z niepełnosprawnościami).
Agencja działa w obszarze marketingu, public relations i społecznej odpowiedzialności biznesu. Oferuje obsługę stron firmowych w mediach społecznościowych, projektowanie graficzne, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych oraz kampanii społecznych, obsługę klienta. Miesięcznie obsługuje średnio kilkunastu klientów, w tym podmioty komercyjne, rządowe i pozarządowe.
Aktualnie zatrudnia 8 osób po urazach rdzenia kręgowego oraz 4 mentorów (grafik, web developer, specjalista ds. relacji CSR, copywriter/ strateg komunikacji). Osoby zatrudnione najczęściej nigdy wcześniej nie pracowały. Agencja wdraża model pracy „mentor + uczeń”, gdzie osoby niepełnosprawne pod okiem ekspertów uczą się świadczenia usług marketingowych (np. obsługi mediów społecznościowych, projektowania graficznego czy pozycjonowania stron internetowych). Sposób i czas pracy, zakres zadań ustalany jest indywidualne dla pracownika, zgodnie z jego predyspozycjami i umiejętnościami, w trakcie rekrutacji oraz dodatkowych badań stylu myślenia i działania.
Umiejętności i wiedza są zdobywane przez pracowników nie tylko w trakcie realizacji zleceń dla konkretnych klientów, ale również w ramach szkoleń, webinarów. Dodatkowo pracownicy Agencji prowadzą prelekcje i warsztaty w szkołach, w firmach i organizacjach pozarządowych. Pokazują, że można żyć, pracować i realizować swoje pasje i marzenia będąc osobą z niepełnosprawnościami (np. jesienią 2018 r. w takich spotkaniach wzięło udział ponad 700 dzieci).
Fundacja ma dobrą sytuację finansową – utrzymuje się głównie ze sprzedaży usług marketingowych. Z uwagi na innowacyjny i prospołeczny charakter działalności uzyskała szereg nagród i wyróżnień regionalnych i ogólnopolskich. Przedstawiciele Fundacji biorą często udział w różnych wydarzeniach marketingowych i społecznych w kraju oraz poza jego granicami.
III miejsce – Spółdzielnia Socjalna Jasne, że Dom i Wnętrze (Częstochowa)
Spółdzielnia powstała z inicjatywy Miasta Częstochowy i Fundacji Chrześcijańskiej „Adullam”. Oferta Spółdzielni jest szeroka i obejmuje m.in.: przeprowadzki krajowe i zagraniczne, usługi remontowe i budowlane, zagospodarowanie i pielęgnację terenów zielonych, sprzątanie, odśnieżanie, małą gastronomię i dozór obiektów.
Spółdzielnia była zaangażowanie w realizację kilku projektów w zakresie aktywnej integracji osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (np. „Mikołaj z ulicy Krakowskiej”, „Śniadanie Wielkanocne” i „Przystanek Warta”), w ramach których wsparciem objęto ok. 500 osób. Jest członkiem Partnerstwa na rzecz Aktywności Lokalnej „Stare Miasto – Nowe Życie”.
Sytuacja finansowana Spółdzielni jest dobra, dzięki ugruntowanej pozycji na lokalnym rynku oraz konsekwentnemu poszukiwaniu nowych zleceń, w tym dzięki aktywności na portalach branżowych. Podmiot jest członkiem Ogólnopolskiego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Socjalnych oraz Związku Przedsiębiorców Polskich.
Łączna liczba pracowników zatrudnionych w Spółdzielni od początku działalności to ponad 20 osób. Aktualnie zatrudnionych jest 8 pracowników będących osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym z różnych przyczyn (np. bezdomności, skrajnego ubóstwa, bezrobocia lub niepełnosprawności). Spółdzielnia planuje dalszy rozwój działalności, w tym zatrudnienie kolejnych osób oraz zakup własnej siedziby z zasobów komunalnych.
Laureaci Konkursu uzyskali tytuł „Asa śląskiej ekonomii społecznej 2019” z uwagi na posiadanie odpowiedniego potencjału zapewniającego możliwości do dalszego rozwoju podmiotu oraz podejmowanie wartościowych inicjatyw z punktu widzenia odpowiedzialności społecznej i rozwoju lokalnego. W ramach bieżącej działalności wspierają integrację społeczno-zawodową osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz zapewniają wysokiej jakości produkty lub usługi odpowiadające na potrzeby klientów. Ponadto wykazują dbałość o kształtowanie pozytywnego wizerunku jako podmiotu wiarygodnego, rzetelnego i otwartego na współpracę, a także cieszącego się zaufaniem w lokalnej społeczności.
Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom Konkursu i osobom zaangażowanym w przygotowanie zgłoszeń, a także składamy gratulacje laureatom!