Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego oferuje wsparcie w formie doradztwa specjalistycznego z zakresu ekonomii społecznej. Przygotowane doradztwo dostępne będzie w czterech obszarach tematycznych:
- Zlecanie realizacji zadań publicznych podmiotom ekonomii społecznej.
- Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych.
- Współdziałanie administracji publicznej i sektora ekonomii społecznej na terenie gminy.
- Diagnozowanie i programowanie usług społecznych w Centrum Usług Społecznych
Doradztwo realizowane jest w ramach projektu „Współpraca się opłaca – koordynacja sektora ekonomii społecznej w województwie śląskim”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
SZCZEGÓŁOWY ZAKRES TEMATYCZNY
Temat I: Zlecanie realizacji zadań publicznych podmiotom ekonomii społecznej w wymiarze po 25 godzin zegarowych w 2022 i 2023 r.
- Kompendium wiedzy na temat uregulowań prawnych z zakresu zlecania zadań publicznych, w tym zasady finansowania zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Obowiązki organów jednostki samorządu terytorialnego przy zlecaniu zadań publicznych, w tym program współpracy z organizacjami pozarządowymi – zakres, cele i realizacja.
- Zadania publiczne – zakres, podmioty uprawnione do realizacji, rozliczenie i kontrola.
- Tryb przyznawania dotacji organizacjom pozarządowym, w tym: otwarte konkursy ofert, konkursy ogłaszane na podstawie oferty złożonej z inicjatywy własnej organizacji pozarządowej, procedura „małych grantów”, regranting, zlecanie realizacji zadań w sytuacji nadzwyczajnej.
- Obowiązujące wzory ofert, umów i sprawozdań.
- Ocena stanu współpracy samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi w zakresie zlecania zadań publicznych, prezentacja dobrych praktyk.
DORADCA PROWADZĄCY:
Tomasz Pawłowski, mail: blog@trzeci.org, tel. 691 275 411
Temat II: Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych w wymiarze po 25 godzin zegarowych w 2022 r. i 2023 r.
- Aspekty społeczne w Prawie zamówień publicznych jako instrument realizacji społecznych obowiązków państwa.
- Klauzule społeczne krok po kroku, czyli jakie są możliwe rodzaje/warianty klauzul społecznych, m.in. zamówienie zastrzeżone (klauzula zastrzeżona), zamówienie zastrzeżone na usługi społeczne, zdrowotne i kulturalne (klauzula usługowa), warunek zatrudnienia osób z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym (klauzula zatrudnieniowa), oznakowania społeczne (etykiety), jak w praktyce stosować klauzule społeczne (analiza aktów prawnych, tworzenie dokumentów przetargowych – stosowane zapisy, wybór najkorzystniejszej oferty, konkurencyjność, realizacja zamówienia).
- Kontrola wykonawcy w zakresie przestrzegania warunków społecznych wskazanych w zamówieniu na etapie wyboru i realizacji zamówienia.
- Kontrola zamawiającego w kontekście zastosowania zamówień publicznych z klauzulą społeczną – zalecenia pokontrolne np. RIO, UZP.
- Wykorzystanie podmiotów ekonomii społecznej w zamówieniach publicznych z zastosowaniem aspektów społecznych ( zamówienie zastrzeżone dla spółdzielni socjalnej, zrównoważone zamówienia publiczne).
- Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych nie wymagających stosowania ustawy PZP np. w zakresie rewitalizacji.
- Przykłady dobrych praktyk w zakresie stosowania aspektów społecznych w zamówieniach publicznych przez polskie instytucje zamawiające. Dlaczego warto stosować klauzule społeczne
w zamówieniach publicznych? - Zmiany wprowadzone ustawą PZP z dnia 11 września 2019 r.
DORADCA PROWADZĄCY:
Barbara Kunysz-Syrytczyk, mail: bsyrytczyk@op.pl, tel. 602 793 679
Temat III: Współdziałanie administracji publicznej i sektora ekonomii społecznej na terenie gminy w wymiarze po 25 godzin zegarowych w 2022 i 2023.
- Podstawowe pojęcia związane z ekonomią społeczną – definicja ekonomii społecznej i solidarnej. Charakterystyka podmiotów działających w trzecim sektorze z podziałem na podmioty reintegracyjne, prowadzące działalność statutową odpłatną i nieodpłatną, przedsiębiorstwa społeczne (zakres i obszary działania).
- Ujęcie ekonomii społecznej w dokumentach strategicznych gminy fundamentem pod współpracę samorządu z sektorem ekonomii społecznej. Program rozwoju usług społecznych i rozwoju społecznego.
- Ekonomia społeczna jako narzędzie rozwoju lokalnego i rozwiązywania problemów związanych
z bezrobociem, wykluczeniem społecznym czy świadczeniem usług społecznych ważnych dla lokalnej społeczności. - Rozwój usług społecznych jako szansa na tworzenie miejsc pracy dla mieszkańców społeczności lokalnej z wykorzystaniem instrumentów ekonomii społecznej.
- „Współpraca się opłaca”- przegląd podmiotów ekonomii społecznej działających na terenie gminy, w której odbywa się doradztwo, omówienie możliwości podjęcia współpracy, zakres współpracy. Rola Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej w budowaniu kontaktów między gminą a podmiotami ekonomii społecznej.
- Główne zasady tworzenia efektywnego partnerstwa międzysektorowego (misja/cel, struktura partnerstwa, lider partnerstwa, plan działania, finansowanie partnerstwa, współdziałanie w ramach partnerstwa, monitoring działań partnerskich). Najczęściej popełniane błędy przy tworzeniu partnerstw i współpracy.
- Przegląd doświadczeń samorządów współpracujących z podmiotami ekonomii społecznej w rozwoju lokalnym, w tym zlecaniu usług społecznych.
DORADCY PROWADZĄCY:
Renata Stefaniak, mail: renata.stefaniak@wp.pl, tel. 604 559 021
Piotr Buczek, mail: baris.badania@wp.pl, tel. 605 835 739
Temat IV: Diagnozowanie i programowanie usług społecznych w Centrum Usług Społecznych w wymiarze 25 godzin zegarowych w 2022 r.
- Definiowanie usług społecznych.
- Deinstytucjonalizacja usług społecznych z uwzględnieniem roli podmiotów ekonomii społecznej.
- Diagnozowanie potrzeb i potencjału społeczności lokalnej w zakresie usług społecznych i działań wspierających z uwzględnieniem sposobu i narzędzi diagnozowania.
- Opracowywanie programu usług społecznych z wykorzystaniem diagnozy potrzeb i potencjału społeczności lokalnej (m.in. określanie usług społecznych i ich odbiorców, kwalifikowanie do korzystania z usług).
- Inicjowanie partnerstwa lokalnego wspierającego tworzenie lokalnego systemu usług społecznych.
- Rozwój i koordynacja lokalnego systemu usług społecznych. Współpraca CUS z lokalnymi wykonawcami usług społecznych (m.in. jednostkami organizacyjnymi gminy, organizacjami pozarządowymi, podmiotami ekonomii społecznej).
- Opracowywanie standardów jakości usług społecznych.
- Podejmowanie działań w celu aktywizacji społeczności lokalnej, w szczególności organizowanie działań wspierających. Przygotowanie planu organizowania społeczności lokalnej (m.in. sposoby aktywizacji społeczności lokalnej, wykorzystanie zaangażowania wolontariatu, samopomocy mieszkańców oraz wsparcia sąsiedzkiego).
- Strukturyzacja indywidualnych planów usług społecznych (m.in. przygotowanie planu, dobór usług społecznych do beneficjenta, sposób realizacji).
DORADCA PROWADZĄCY:
Damian Hamerla, mail: damian@eduok.pl, tel. 603 369 099
UCZESTNICY DORADZTWA
Adresatami doradztwa specjalistycznego są pracownicy jednostek, których siedziba znajduje się w województwie śląskim, w szczególności:
- jednostek samorządu terytorialnego, w tym urzędów miast, gmin, starostw powiatowych, jednostek szczebla wojewódzkiego i ich jednostek organizacyjnych;
- ośrodków pomocy społecznej, powiatowych centrów pomocy rodzinie i innych instytucji pomocy i integracji społecznej realizujących działania w zakresie aktywnej integracji;
- publicznych służb zatrudnienia.
FORMY ŚWIADCZENIA DORADZTWA
Doradztwo świadczone będzie w formie mobilnej. Oznacza to, że doradca spotka się z uczestnikiem we wspólnie uzgodnionym miejscu..
MIEJSCE REALIZACJI DORADZTWA MOBILNEGO
Doradztwo mobilne: indywidualne lub grupowe (2-15 osób) będzie realizowane na terenie województwa śląskiego co oznacza, że doradztwo może być świadczone np. w miejscu pracy uczestnika. Osoba zgłaszająca zapotrzebowanie na doradztwo powinna zadbać o dogodne i komfortowe dla obu stron miejsce do przeprowadzenia doradztwa.
ZGŁOSZENIA NA DORADZTWO
Osoby zainteresowane doradztwem zgłaszają swój udział poprzez podpisanie oświadczenia i wypełnienie, podpisanie formularza zgłoszeniowego (patrz poniżej formularz zgłoszeniowy) oraz poprzez bezpośredni kontakt telefoniczny lub mailowy z doradcą. (UWAGA! ROPS nie pośredniczy w kontakcie z doradcą. Każdy potencjalny uczestnik sam nawiązuje kontakt z doradcą).
DOKUMENTY
Warunkiem koniecznym udziału w doradztwie jest dostarczenie doradcy w dniu odbywania się doradztwa wypełnionych i podpisanych dokumentów tj. oświadczenia i formularza zgłoszeniowego. Dodatkowo formularz zgłoszeniowy powinien zostać podpisany przez bezpośredniego przełożonego uczestnika doradztwa (poniżej znajduje się link do formularza, po jego kliknięciu w pierwszej kolejności uruchamia się oświadczenie, które należy wydrukować, kolejnym krokiem jest przejście do formularza, który po wypełnieniu i wysłaniu online należy wydrukować za pomocą przycisku drukuj znajdującego się powyżej formularza).
POTWIERDZENIE UDZIAŁU W DORADZTWIE
Uczestnik doradztwa otrzyma od doradcy prowadzącego zaświadczenie potwierdzające udział w wybranym doradztwie specjalistycznym.
OKRES REALIZACJI
Tematy I-IV od maja do listopada 2022 r. lub do wyczerpania zakontraktowanych godzin doradczych.
Tematy I-III kontynuacja w 2023 r. od stycznia do sierpnia 2023 r. lub do wyczerpania zakontraktowanych godzin doradczych.
REALIZOWANE DORADZTWO JEST BEZPŁATNE
Serdecznie zachęcamy wszystkich zainteresowanych do korzystania z przygotowanej oferty doradztwa specjalistycznego.
W sprawach doradztwa można kontaktować się z pracownikiem ROPS pod nr telefonu 32 730 68 87 lub etkacz@rops-katowice.pl